Το θέμα αυτό, είναι στην επικαιρότητα πάλι, επειδή ακούγεται πως το μόρφωμα που λέγεται "ελληνικό Κράτος" ...αποφάσισε να ελέγξει ποια αυτοκίνητα είναι ανασφάλιστα και να επιβάλλει στους "ξεχασιάρηδες" ένα "παράβολο", ύψους 250 ευρώ.
Αυτό μάλιστα είναι ανεξάρτητο, από τυχόν διοικητικά πρόστιμα ή ποινικές κυρώσεις, που μπορεί να επιβληθούν, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όπως θα δούμε παρακάτω.
Βέβαια, στην Κολομβία των Βαλκανίων, όπου πληρώνουν μόνον τα "κορόιδα" και ακόμα και τέως Υπουργοί πιάστηκαν να κυκλοφορούν με πλαστές πινακίδες, για να αποφύγουν τις νόμιμες υποχρεώσεις τους (τέλη κυκλοφορίας κλπ), μαθαίνουμε ότι το "σύστημα" κάνει και λάθη και εμφανίζει π.χ ως ανασφάλιστα, οχήματα, για τα οποία έχουν κατατεθεί οι πινακίδες...
Εδώ ανοίγουμε παρένθεση, για να επαναλάβουμε ότι κάθε όχημα, πρέπει να είναι ασφαλισμένο, ακόμα και αν δεν κινείται, βρίσκεται π.χ επί μακρόν σε γκαράζ ή συνεργείο, μόνον η επίσημη θέση του, σε "ακινησία", μέσω κατάθεσης πινακίδων, αίρει την υποχρέωση ασφάλισης.
Επίσης, η Ψωροκώσταινα έχει εξαιρέσει από την υποχρέωση ασφάλισης τα ...κρατικά αυτοκίνητα, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως αν ένα όχημα του Δημοσίου, προκαλέσει ζημιά, δεν ευθύνεται το Δημόσιο, σε πλήρη αποζημίωση του ζημιωθέντος, όπως θα έκανε και μια ασφαλιστική εταιρία.
Όσον αφορά τώρα τις ποινικές κυρώσεις, η θέση σε κυκλοφορία ανασφάλιστου οχήματος, έχει πάψει (από το 2010) να αποτελεί πλημμέλημα, που τιμωρούνταν με ποινές φυλάκισης και είναι πλέον πταίσμα, που τιμωρείται με πρόστιμο έως 3.000 ευρώ (με μια μικρή επιφύλαξη, διότι στην Ελλάδα, δεν είναι πάντα εύκολο, να μάθεις τι τελικά ισχύει, με τις ...αλλαγές επί αλλαγών στους Νόμους, κάθε τόσο).
Οι διοικητικές κυρώσεις, τώρα, συνίστανται σε αφαίρεση της άδειας οδήγησης του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, για έξι μήνες (της άδειας του αυτοκινήτου, μάλιστα, για 2 χρόνια, αν υπάρχει εμπλοκή σε ατύχημα) και πρόστιμα 1.000 ευρώ, για φορτηγά και λεωφορεία, 500 ευρώ για τα λοιπά αυτοκίνητα και 250 ευρώ, για τα δίκυκλα (οι χρόνοι αφαίρεσης των αδειών, στην Ελλάδα, είναι πάντα σχετικοί, ως γνωστόν...).
Η ασφαλιστική εταιρία, τώρα, δεν υποχρεούται να πληρώσει τις ζημιές, σε 3 περιπτώσεις : α) αν ο οδηγός στερούνταν (της αντίστοιχης) άδειας οδήγησης β) αν ο οδηγός τελούσε υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή άλλων τοξικών ουσιών και γ) αν έγινε διαφορετική χρήση του οχήματος, από αυτή, που περιλαμβάνει η άδεια και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Βέβαια, στις περιπτώσεις β) και γ), θα πρέπει επιπλέον να αποδειχθεί ότι το ατύχημα συνδέεται αιτιωδώς με αυτές τις παραβάσεις, ενώ η ασφαλιστική δεν απαλλάσσεται έναντι τυχόν επιβατών, με τον ισχυρισμό, ότι γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν πως ο οδηγός ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων τοξικών ουσιών.
Η ασφάλιση ξεκινάει μόνον μετά την ολοσχερή καταβολή των ασφαλίστρων, ενώ ο ασφαλιστής, οφείλει να παραδώσει το συμβόλαιο, εντός 5 ημερών και σε περίπτωση, που γίνει έλεγχος, στο μεσοδιάστημα, αρκεί η προσκόμιση της απόδειξης πληρωμής των ασφαλίστρων.
Αν συμβεί ατύχημα, θα πρέπει να δηλωθεί το αργότερο, εντός 8 εργάσιμων ημερών και παράλληλα ο ασφαλισμένος οφείλει να συνεργάζεται με την εταιρία του, παρέχοντας στοιχεία και πληροφορίες, για αυτό, σε Δίκη ή μη, ειδάλλως ενδέχεται να υποχρεωθεί σε αποζημίωση της ασφαλιστικής, που μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ !
Τέλος και ως γνωστόν, αν ζημιωθείς από ανασφάλιστο όχημα ή ο υπεύθυνος του ατυχήματος παραμένει άγνωστος ή έχει πτωχεύσει ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρίας, του υπαίτιου, τότε την ευθύνη της αποζημίωσής σου, αναλαμβάνει το περιβόητο "Επικουρικό Κεφάλαιο" (βλέπε σχόλιο από κάτω).
Αυτό μάλιστα είναι ανεξάρτητο, από τυχόν διοικητικά πρόστιμα ή ποινικές κυρώσεις, που μπορεί να επιβληθούν, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όπως θα δούμε παρακάτω.
Βέβαια, στην Κολομβία των Βαλκανίων, όπου πληρώνουν μόνον τα "κορόιδα" και ακόμα και τέως Υπουργοί πιάστηκαν να κυκλοφορούν με πλαστές πινακίδες, για να αποφύγουν τις νόμιμες υποχρεώσεις τους (τέλη κυκλοφορίας κλπ), μαθαίνουμε ότι το "σύστημα" κάνει και λάθη και εμφανίζει π.χ ως ανασφάλιστα, οχήματα, για τα οποία έχουν κατατεθεί οι πινακίδες...
Εδώ ανοίγουμε παρένθεση, για να επαναλάβουμε ότι κάθε όχημα, πρέπει να είναι ασφαλισμένο, ακόμα και αν δεν κινείται, βρίσκεται π.χ επί μακρόν σε γκαράζ ή συνεργείο, μόνον η επίσημη θέση του, σε "ακινησία", μέσω κατάθεσης πινακίδων, αίρει την υποχρέωση ασφάλισης.
Επίσης, η Ψωροκώσταινα έχει εξαιρέσει από την υποχρέωση ασφάλισης τα ...κρατικά αυτοκίνητα, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως αν ένα όχημα του Δημοσίου, προκαλέσει ζημιά, δεν ευθύνεται το Δημόσιο, σε πλήρη αποζημίωση του ζημιωθέντος, όπως θα έκανε και μια ασφαλιστική εταιρία.
Όσον αφορά τώρα τις ποινικές κυρώσεις, η θέση σε κυκλοφορία ανασφάλιστου οχήματος, έχει πάψει (από το 2010) να αποτελεί πλημμέλημα, που τιμωρούνταν με ποινές φυλάκισης και είναι πλέον πταίσμα, που τιμωρείται με πρόστιμο έως 3.000 ευρώ (με μια μικρή επιφύλαξη, διότι στην Ελλάδα, δεν είναι πάντα εύκολο, να μάθεις τι τελικά ισχύει, με τις ...αλλαγές επί αλλαγών στους Νόμους, κάθε τόσο).
Οι διοικητικές κυρώσεις, τώρα, συνίστανται σε αφαίρεση της άδειας οδήγησης του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, για έξι μήνες (της άδειας του αυτοκινήτου, μάλιστα, για 2 χρόνια, αν υπάρχει εμπλοκή σε ατύχημα) και πρόστιμα 1.000 ευρώ, για φορτηγά και λεωφορεία, 500 ευρώ για τα λοιπά αυτοκίνητα και 250 ευρώ, για τα δίκυκλα (οι χρόνοι αφαίρεσης των αδειών, στην Ελλάδα, είναι πάντα σχετικοί, ως γνωστόν...).
Η ασφαλιστική εταιρία, τώρα, δεν υποχρεούται να πληρώσει τις ζημιές, σε 3 περιπτώσεις : α) αν ο οδηγός στερούνταν (της αντίστοιχης) άδειας οδήγησης β) αν ο οδηγός τελούσε υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή άλλων τοξικών ουσιών και γ) αν έγινε διαφορετική χρήση του οχήματος, από αυτή, που περιλαμβάνει η άδεια και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Βέβαια, στις περιπτώσεις β) και γ), θα πρέπει επιπλέον να αποδειχθεί ότι το ατύχημα συνδέεται αιτιωδώς με αυτές τις παραβάσεις, ενώ η ασφαλιστική δεν απαλλάσσεται έναντι τυχόν επιβατών, με τον ισχυρισμό, ότι γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν πως ο οδηγός ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων τοξικών ουσιών.
Η ασφάλιση ξεκινάει μόνον μετά την ολοσχερή καταβολή των ασφαλίστρων, ενώ ο ασφαλιστής, οφείλει να παραδώσει το συμβόλαιο, εντός 5 ημερών και σε περίπτωση, που γίνει έλεγχος, στο μεσοδιάστημα, αρκεί η προσκόμιση της απόδειξης πληρωμής των ασφαλίστρων.
Αν συμβεί ατύχημα, θα πρέπει να δηλωθεί το αργότερο, εντός 8 εργάσιμων ημερών και παράλληλα ο ασφαλισμένος οφείλει να συνεργάζεται με την εταιρία του, παρέχοντας στοιχεία και πληροφορίες, για αυτό, σε Δίκη ή μη, ειδάλλως ενδέχεται να υποχρεωθεί σε αποζημίωση της ασφαλιστικής, που μπορεί να φτάσει και τα 2.000 ευρώ !
Τέλος και ως γνωστόν, αν ζημιωθείς από ανασφάλιστο όχημα ή ο υπεύθυνος του ατυχήματος παραμένει άγνωστος ή έχει πτωχεύσει ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρίας, του υπαίτιου, τότε την ευθύνη της αποζημίωσής σου, αναλαμβάνει το περιβόητο "Επικουρικό Κεφάλαιο" (βλέπε σχόλιο από κάτω).
Αναφορικά με το Επικουρικό Κεφάλαιο, το 2012, πέρασε διάταξη-σκάνδαλο, σύμφωνα με την οποία, δεν σε αποζημιώνει πλήρως, αλλά με ένα ποσοστό, μόνον, αυτού που έχει επιδικάσει το Δικαστήριο ! (οι αντιδράσεις τότε, Δικηγορικών Συλλόγων κλπ, ήταν μάλλον χλιαρές...Απλά δεν ξέρω, αυτή τη στιγμή, αν έχουν βγει δικαστικές αποφάσεις, που να ακυρώνουν, στην πράξη, ως αντισυνταγματικές τις σχετικές διατάξεις) Τα ποσοστά κυμαίνονται από 70% έως 90% (όσο μικρότερο το ποσόν, τόσο μεγαλύτερο το ποσοστό κάλυψης), ενώ έχουν μπει και πλαφόν : 6.000 ευρώ ΜΌΝΟΝ (!!) για ψυχική οδύνη, σε κάθε δικαιούχο και 100.000 ευρώ, στις άλλες περιπτώσεις, ενώ προβλέπεται υπέρβαση του ποσού των 100 χιλιάδων, μόνον σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αναπηρίας...
ΑπάντησηΔιαγραφή