Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις, όπου μία σύμβαση παροχής υπηρεσιών ή αγαθών (πώληση), καταρτίζεται, με πρωτοβουλία του πωλητή-προμηθευτή, εκτός του εμπορικού καταστήματος και χωρίς να έχει υπάρξει προηγούμενη πρόσκληση από τον καταναλωτή.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις περιπτώσεις που όλοι γνωρίζουμε, με τους πωλητές-πλασιέ, που μας επισκέπτονται, είτε στο σπίτι είτε στο γραφείο (π.χ για βιβλία ή προγράμματα τηλεφωνίας) ή μας σταματούν στο δρόμο (συνήθως από κέντρα αισθητικής).
Όλες αυτές οι πωλήσεις, στις οποίες ο καταναλωτής πιάνεται εξ απήνης, δεν είχε δηλαδή ποτέ πριν σκεφτεί να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, για να είναι έγκυρες, θα πρέπει να καταρτίζονται εγγράφως.
Στο σχετικό έγγραφο, θα πρέπει να αναφέρονται : το όνομα ή η επωνυμία του προμηθευτή (π.χ εταιρίας) καθώς και του συγκεκριμένου πωλητή, ο χρόνος και ο τόπος κατάρτισης της πώλησης, η περιγραφή του προϊόντος ή της φύσης της υπηρεσίας, ο χρόνος, ο τόπος παράδοσης και οι λοιποί όροι εκτέλεσης της σύμβασης, οι όροι πληρωμής και η συνολική επιβάρυνση του καταναλωτή (δόσεις, επιτόκιο κλπ) και τέλος το δικαίωμα υπαναχώρησης του καταναλωτή, που θα δούμε παρακάτω.
Να σημειωθεί ότι τα ίδια εφαρμόζονται και όταν ο πωλητής μας επισκέπτεται, κατόπιν, δικής μας πρόσκλησης, αλλά μας πουλάει διαφορετικά προϊόντα, από εκείνα, για τα οποία έγινε η πρόσκληση, εκτός αν είναι απολύτως σχετικά με όσα η εταιρία αυτή πουλάει.
Τα βασικά δικαιώματα του καταναλωτή, σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι :
-Το δικαίωμα υπαναχώρησης, το οποίο ασκείται εντός 14 (ημερολογιακών) ημερών, από την υπογραφή της σύμβασης ή τη μεταγενέστερη παραλαβή του προϊόντος, εκτός αν στη σύμβαση προβλέπεται μεγαλύτερη (όχι μικρότερη) προθεσμία. Παραίτηση από το δικαίωμα αυτό είναι άκυρη ! Υπαναχώρηση, με απλά λόγια, σημαίνει ότι ο καταναλωτής δηλώνει ότι άλλαξε γνώμη και δεν επιθυμεί πλέον το προϊόν ή την υπηρεσία, ούτε την ολοκλήρωση της πώλησης. Το δικαίωμα αυτό μπορεί να ασκηθεί π.χ με φαξ, με επιστολή, με e-mail και αρκεί να απευθυνθούν αυτά στον προμηθευτή, εντός των 2 εβδομάδων (άσχετα δηλ. αν το γράμμα φτάσει λίγο αργότερα).
-Απαγορεύεται η είσπραξη όλου ή μέρους του τιμήματος, με οποιαδήποτε μορφή (π.χ γραμμάτια), όσο διαρκεί η προσθεσμία της υπαναχώρησης ! και
-Ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση φύλαξης ή επιστροφής του προϊόντος, που ο προμηθευτής απέστειλε, για δοκιμή ή εξέταση ή ως δείγμα, εκτός αν συμφωνήθηκε διαφορετικά ή αν επιθυμεί ο ίδιος (ο καταναλωτής) να το επιστρέψει.
Οι διατάξεις αυτές δεν εφαρμόζονται στις πωλήσεις των λεγόμενων "μικροπωλητών", οι οποίοι, ούτως ή άλλως, μπορεί να μη διαθέτουν κατάστημα, στις συμβάσεις που αφορούν κατασκευή, πώληση ή μίσθωση ακινήτων (εδώ προφανώς ο Νόμος εννοεί τη μεσιτεία) και στις συμβάσεις για την προμήθεια τροφίμων, ποτών και άλλων ειδών της τρέχουσας οικιακής κατανάλωσης.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις περιπτώσεις που όλοι γνωρίζουμε, με τους πωλητές-πλασιέ, που μας επισκέπτονται, είτε στο σπίτι είτε στο γραφείο (π.χ για βιβλία ή προγράμματα τηλεφωνίας) ή μας σταματούν στο δρόμο (συνήθως από κέντρα αισθητικής).
Όλες αυτές οι πωλήσεις, στις οποίες ο καταναλωτής πιάνεται εξ απήνης, δεν είχε δηλαδή ποτέ πριν σκεφτεί να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, για να είναι έγκυρες, θα πρέπει να καταρτίζονται εγγράφως.
Στο σχετικό έγγραφο, θα πρέπει να αναφέρονται : το όνομα ή η επωνυμία του προμηθευτή (π.χ εταιρίας) καθώς και του συγκεκριμένου πωλητή, ο χρόνος και ο τόπος κατάρτισης της πώλησης, η περιγραφή του προϊόντος ή της φύσης της υπηρεσίας, ο χρόνος, ο τόπος παράδοσης και οι λοιποί όροι εκτέλεσης της σύμβασης, οι όροι πληρωμής και η συνολική επιβάρυνση του καταναλωτή (δόσεις, επιτόκιο κλπ) και τέλος το δικαίωμα υπαναχώρησης του καταναλωτή, που θα δούμε παρακάτω.
Να σημειωθεί ότι τα ίδια εφαρμόζονται και όταν ο πωλητής μας επισκέπτεται, κατόπιν, δικής μας πρόσκλησης, αλλά μας πουλάει διαφορετικά προϊόντα, από εκείνα, για τα οποία έγινε η πρόσκληση, εκτός αν είναι απολύτως σχετικά με όσα η εταιρία αυτή πουλάει.
Τα βασικά δικαιώματα του καταναλωτή, σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι :
-Το δικαίωμα υπαναχώρησης, το οποίο ασκείται εντός 14 (ημερολογιακών) ημερών, από την υπογραφή της σύμβασης ή τη μεταγενέστερη παραλαβή του προϊόντος, εκτός αν στη σύμβαση προβλέπεται μεγαλύτερη (όχι μικρότερη) προθεσμία. Παραίτηση από το δικαίωμα αυτό είναι άκυρη ! Υπαναχώρηση, με απλά λόγια, σημαίνει ότι ο καταναλωτής δηλώνει ότι άλλαξε γνώμη και δεν επιθυμεί πλέον το προϊόν ή την υπηρεσία, ούτε την ολοκλήρωση της πώλησης. Το δικαίωμα αυτό μπορεί να ασκηθεί π.χ με φαξ, με επιστολή, με e-mail και αρκεί να απευθυνθούν αυτά στον προμηθευτή, εντός των 2 εβδομάδων (άσχετα δηλ. αν το γράμμα φτάσει λίγο αργότερα).
-Απαγορεύεται η είσπραξη όλου ή μέρους του τιμήματος, με οποιαδήποτε μορφή (π.χ γραμμάτια), όσο διαρκεί η προσθεσμία της υπαναχώρησης ! και
-Ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση φύλαξης ή επιστροφής του προϊόντος, που ο προμηθευτής απέστειλε, για δοκιμή ή εξέταση ή ως δείγμα, εκτός αν συμφωνήθηκε διαφορετικά ή αν επιθυμεί ο ίδιος (ο καταναλωτής) να το επιστρέψει.
Οι διατάξεις αυτές δεν εφαρμόζονται στις πωλήσεις των λεγόμενων "μικροπωλητών", οι οποίοι, ούτως ή άλλως, μπορεί να μη διαθέτουν κατάστημα, στις συμβάσεις που αφορούν κατασκευή, πώληση ή μίσθωση ακινήτων (εδώ προφανώς ο Νόμος εννοεί τη μεσιτεία) και στις συμβάσεις για την προμήθεια τροφίμων, ποτών και άλλων ειδών της τρέχουσας οικιακής κατανάλωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.