Τα τελευταία χρόνια, αυξάνονται διαρκώς οι επιχειρήσεις, που πωλούν τα προϊόντα τους, από απόσταση και κυρίως μέσω ίντερνετ, τηλεόρασης (τηλε-πωλήσεις) ή τηλεφώνου, ορισμένες μάλιστα δεν διαθέτουν καν "φυσικό" κατάστημα, ενώ -τα μικρότερα κυρίως- τηλεοπτικά κανάλια, συντηρούνται από τις τηλεπωλήσεις (καλλυντικά, κοσμήματα, εντομοκτόνα, βιβλία, είδη γυμναστικής και αδυνατίσματος, πιεσόμετρα, μηχανές όζοντος κ.ο.κ).
Στο ίντερνετ βέβαια, δραστηριοποιούνται και μεγάλες-σοβαρές επιχειρήσεις, αλλά και αρκετοί απατεώνες, όπως αποδεικνύεται συχνά και γι' αυτό χρειάζεται προσοχή και να ξέρουμε τα δικαιώματά μας.
Αυτά που χρειάζεται να ξέρει κανείς, είναι -βασικά- τα εξής :
-Η πώληση είναι άκυρη, εφόσον δεν διευκρινίζονται εξαρχής, η ταυτότητα του προμηθευτή, τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του προϊόντος, η τιμή (αν περιλαμβάνει ΦΠΑ), οι δαπάνες αποστολής και ο τρόπος πληρωμής.
-Απαγορεύεται να αποστέλλονται προϊόντα στον καταναλωτή, τα οποία δεν έχει παραγγείλει, με την υποχρέωση μάλιστα να πληρώσει εκείνος, για να τα στείλει πίσω. Αν αποσταλεί προϊόν, χωρίς να έχει παραγγελθεί, ο λήπτης δεν έχει φυσικά υποχρέωση, ούτε να πληρώσει, ούτε να το επιστρέψει, ούτε να το φυλάει..!
-ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η είσπραξη όλου ή μέρους του τιμήματος, με οποιαδήποτε μορφή ("αρραβώνας", εγγύηση κλπ), ΠΡΙΝ την παράδοση του προϊόντος !
-Αν δεν υπάρχει αντίθετη συμφωνία, ο προμηθευτής οφείλει να παραδώσει το προϊόν, εντός 30 ημερών, από την παραγγελία, σε αντίθετη περίπτωση, ο καταναλωτής, μπορεί να υπαναχωρήσει και να πει ότι δεν το θέλει πλέον.
-Ο προμηθευτής είναι επίσης υποχρεωμένος να πληροφορήσει τον καταναλωτή, αναφορικά με το πλησιέστερο κατάστημα τυχόν επισκευής, για τις εγγυήσεις, τους όρους καταγγελίας ή υπαναχώρησης εκ μέρους του (του καταναλωτή).
-Το δικαίωμα υπαναχώρησης, εκ μέρους του καταναλωτή, μπορεί να ασκηθεί εντός 14 ημερολογιακών ημερών, αν δεν συμφωνήθηκε μεγαλύτερη προσθεσμία. Η προθεσμία ξεκινά από τη λήψη του προϊόντος και σε περίπτωση υπαναχώρησης, ο καταναλωτής οφείλει να επιστρέψει το προϊόν, στην αρχική του κατάσταση, επιβαρυνόμενος, μόνον με τα έξοδα επιστροφής. Αν ο προμηθευτής δεν έχει τηρήσει επακριβώς τις υποχρεώσεις ενημέρωσης, που -όπως είδαμε- έχει, η σχετική προσθεσμία παρατείνεται, στους 3 μήνες. Η άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης, πρέπει να γίνεται εγγράφως (επιστολή, φαξ) και ο προμηθευτής, είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει τα χρήματα, εντός 30 ημερολογιακών ημερών !
-Σημαντικό επίσης είναι ότι το βάρος απόδειξης, σχετικά με το αν τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις ενημέρωσης, αν τηρήθηκαν οι προθεσμίες και αν υπήρχε η συγκατάθεση του καταναλωτή, φέρει ο προμηθευτής.
-Τέλος, να σημειώσουμε ότι όσοι προμηθευτές, πωλούν τα προϊόντα τους εξ αποστάσεως, οφείλουν να είναι γραμμένοι σε ειδικό μητρώο, που τηρείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Στο ίντερνετ βέβαια, δραστηριοποιούνται και μεγάλες-σοβαρές επιχειρήσεις, αλλά και αρκετοί απατεώνες, όπως αποδεικνύεται συχνά και γι' αυτό χρειάζεται προσοχή και να ξέρουμε τα δικαιώματά μας.
Αυτά που χρειάζεται να ξέρει κανείς, είναι -βασικά- τα εξής :
-Η πώληση είναι άκυρη, εφόσον δεν διευκρινίζονται εξαρχής, η ταυτότητα του προμηθευτή, τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του προϊόντος, η τιμή (αν περιλαμβάνει ΦΠΑ), οι δαπάνες αποστολής και ο τρόπος πληρωμής.
-Απαγορεύεται να αποστέλλονται προϊόντα στον καταναλωτή, τα οποία δεν έχει παραγγείλει, με την υποχρέωση μάλιστα να πληρώσει εκείνος, για να τα στείλει πίσω. Αν αποσταλεί προϊόν, χωρίς να έχει παραγγελθεί, ο λήπτης δεν έχει φυσικά υποχρέωση, ούτε να πληρώσει, ούτε να το επιστρέψει, ούτε να το φυλάει..!
-ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η είσπραξη όλου ή μέρους του τιμήματος, με οποιαδήποτε μορφή ("αρραβώνας", εγγύηση κλπ), ΠΡΙΝ την παράδοση του προϊόντος !
-Αν δεν υπάρχει αντίθετη συμφωνία, ο προμηθευτής οφείλει να παραδώσει το προϊόν, εντός 30 ημερών, από την παραγγελία, σε αντίθετη περίπτωση, ο καταναλωτής, μπορεί να υπαναχωρήσει και να πει ότι δεν το θέλει πλέον.
-Ο προμηθευτής είναι επίσης υποχρεωμένος να πληροφορήσει τον καταναλωτή, αναφορικά με το πλησιέστερο κατάστημα τυχόν επισκευής, για τις εγγυήσεις, τους όρους καταγγελίας ή υπαναχώρησης εκ μέρους του (του καταναλωτή).
-Το δικαίωμα υπαναχώρησης, εκ μέρους του καταναλωτή, μπορεί να ασκηθεί εντός 14 ημερολογιακών ημερών, αν δεν συμφωνήθηκε μεγαλύτερη προσθεσμία. Η προθεσμία ξεκινά από τη λήψη του προϊόντος και σε περίπτωση υπαναχώρησης, ο καταναλωτής οφείλει να επιστρέψει το προϊόν, στην αρχική του κατάσταση, επιβαρυνόμενος, μόνον με τα έξοδα επιστροφής. Αν ο προμηθευτής δεν έχει τηρήσει επακριβώς τις υποχρεώσεις ενημέρωσης, που -όπως είδαμε- έχει, η σχετική προσθεσμία παρατείνεται, στους 3 μήνες. Η άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης, πρέπει να γίνεται εγγράφως (επιστολή, φαξ) και ο προμηθευτής, είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει τα χρήματα, εντός 30 ημερολογιακών ημερών !
-Σημαντικό επίσης είναι ότι το βάρος απόδειξης, σχετικά με το αν τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις ενημέρωσης, αν τηρήθηκαν οι προθεσμίες και αν υπήρχε η συγκατάθεση του καταναλωτή, φέρει ο προμηθευτής.
-Τέλος, να σημειώσουμε ότι όσοι προμηθευτές, πωλούν τα προϊόντα τους εξ αποστάσεως, οφείλουν να είναι γραμμένοι σε ειδικό μητρώο, που τηρείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.